Georg Brandes’
forelæsninger i 1871 var startskuddet på debatten om seksualmoralen, som også
refererer til som sædelighedsfejden.
Sædelighedsfejden
omhandler ligestilling mellem kvinder og mænd. Dvs. at uanset køn havde man
retten til ens egen frie seksualitet. Dengang lød samfundsmoralen på, at
kvinder måtte vente med at have sex indtil de blev gift, da det at miste sin
mødom før ægteskabet (have sex for første gang) ikke var socialt accepteret i
samfundet. Den herskende holdning til seksualmoralen var, at det dog var
tilladt for mænd at være seksuelt aktive før ægteskabet, da mænd havde drifter,
som de var nødt til at udleve. Generelt var denne tid altså stærkt præget af
ulighed mellem kønnene.
Selv efter det moderne
gennembrud blev denne holdning støttet. Tilhængerne var primært kirken og de
mennesker, der var bange for forandring og havde et gammeldags indstilling.
I modsætning til den
herskende kønsmoral og Brandes' synspunkter, opfordrede det hurtigt voksende
Dansk Kvindesamfund til, at der skulle være en strengere kønsmoral for begge
køn, også kendt som “Handskemoralen”. Kvinderne mente, at det var dumt
at udleve en fri seksualitet, da det ville have negative konsekvenser.
Kvinderne ville nemlig blive gravide og føde børn uden for ægteskabet, også
kaldt uægte børn, hvilket ville gøre deres mulighed for at blive gift mindre.
Det var derfor mændene der skulle indrette sig efter en strengere seksualmoral.
Begge køn skulle altså ikke gøre sig seksuelle erfaringer før ægteskabet.
Et tredje synspunkt, som
var stærkt støttet af Georg Brandes og hans tilhængere, var at fri seksualmoral
for begge køn skulle indføres og udleves. Hvis man støttede denne holdning,
mente man, at kvinder skulle sættes fri. Georg Brandes ønskede, at kvinderne og
mændene skulle ligestilles og have retten til sex før ægteskabet og samtidig
lægge den gamle seksualmoral bag sig.
Rigtig godt at der er en lille indledning i starten. Indlægget er rigtig godt og forståeligt - men ordvalget kunne dog godt være henvendt en smule mere til målgruppen, som er børn. Dog godt at mødom er forklaret ;)
SvarSletMen efter at have læst indlægget synes jeg, at man virkelig har forstået hvad sædelighedsfejden var - så den eneste lille kritik, er kun at ordvalget mange steder kunne være anderledes :-))))
Virkelig god forklaring af sædelighedsfejden. I kommer rigtigt godt omkring hele emnet og viser stor forståelse af konflikten. Dog er sproget måske ikke alle steder tilegnet børn i 10-12 års alderen. Nogen steder er i gode til at forklare hvad f.eks. et begreb betyder, men andre steder er der lidt for mange 'svære' ord. Men generelt godt indhold!
SvarSletRigtig fint oplæg, samt at i forklare de "svære ord", men kan kunne godt have brugt nogle andre ord.
SvarSlet